B I P
Konkurs Prymasowski
Nawigacja
L K P S
Sekretariat
Sekretariat
Beata Bukowska
Beata Bukowska
Pn 700 - 1600
Wt 700 - 1530
Śr 700 - 1500
Cz 700 - 1500
Pt 700 - 1330
Wt 700 - 1530
Śr 700 - 1500
Cz 700 - 1500
Pt 700 - 1330
telefon:
81 536 65 40
Godziny przyjęć
interesantów:
81 536 65 40
Godziny przyjęć
interesantów:
Pon. - Czw.
730 - 900
1300 -1430
Piątek
730 - 1000
730 - 900
1300 -1430
Piątek
730 - 1000
Kancelaria
Kancelaria
Kamilla Wójcik
Kamilla Wójcik
Pn - Pt
730 - 1530
730 - 1530
telefon:
81 536 65 36
81 536 65 36
PROJEKTY
JEŚLI NIE OCZAMI…
JEŚLI NIE OCZAMI...
Czy można spojrzeć na świat oczami kogoś innego? A jeżeli ktoś nie może zobaczyć świata? Czy wobec tego można poczuć świat tak, jak czują go niewidomi? Podczas sobotniego audiopikniku uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami i rodzeństwem mogli tego doświadczyć.
W spotkaniu z osobami niewidzącymi wzięło udział około 50 gości oraz 8 wolontariuszy-naszych uczniów wraz z opiekunkami. Wśród przybyłych był dyrektor Szkoły Podstawowej nr 50, pan Ryszard Pawka oraz przewodnicząca Rady Rodziców, pani Katarzyna Łukasiuk. Idea audiopikniku narodziła się w Mazowieckim Stowarzyszeniu Pracy Dla Niepełnosprawnych DeFacto, z którym nasza szkoła jako jedna spośród zaledwie siedmiu
w Polsce współpracuje od 2012 roku. Stowarzyszenie realizuje projekt pt. „Nie widzę przeszkód”, czyli e-wolontariat uczniów. Nasi wychowankowie pomagają osobom niepełnosprawnym zobaczyć fragmenty otaczającej rzeczywistości poprzez audiodeskrypcję, czyli sporządzanie opisów: obiektów architektonicznych, zabytków, obrazów, plakatów, ilustracji itp. W ten sposób umożliwiają im współuczestnictwo w świecie kultury.
W tym roku po raz pierwszy w każdej z zaprzyjaźnionych szkół został zorganizowany audiopiknik. 23 listopada przybyli do nas członkowie Stowarzyszenia DeFacto wraz z szefami Zarządu, panią Renatą Nych i panem Jerzym Myszakiem. Towarzyszyła im zaprzyjaźniona od lat wolontariuszka, pani Zdzisława.
Na 6 stanowiskach zaprezentowano, jak wygląda życie osób niewidomych, jak radzą sobie w codziennych sytuacjach, z jakich udogodnień korzystają. Pan Andrzej czuwał nad torem przeszkód. Uczniowie i rodzice w ciemnych goglach, wyposażeni jedynie w białą laskę, mieli okazję doświadczyć tego, jak wygląda spacer ulicą, której się nie widzi. O metodzie audiodeskrypcji opowiadała pani Ewa. Pani Beata pokazała bardzo praktyczne sposoby rozpoznawania m.in. monet i banknotów, składania podpisów na oficjalnych dokumentach. Udzieliła wskazówek, jak pomóc osobie niewidzącej orientować się w przestrzeni. U pani Anety można było zobaczyć alfabet Braille’a, napisać nim krótki tekst, a na pamiątkę każdy uczestnik otrzymał kartonik z własnym imieniem napisanym Braillem. Pan Radek przedstawił działanie elektronicznych urządzeń pomocnych niewidomym. Zaś w kąciku kulinarnym z panią Agnieszką można było sprawdzić, jak z pomocą innych zmysłów: dotyku, smaku czy węchu rozpoznać przyprawy, zioła, owoce i warzywa.
Świat ludzi ociemniałych stał się tego dnia bardziej dostępny, bardziej bliski, ale też wzbudził nieodpartą refleksję nad tym, co może być cenne, a niedoceniane…
Dziękujemy za to niezwykłe spotkanie.
Koordynatorki projektu:
Pani Magdalena Mecner – Janek
Pani Justyna Kierepka